Skip to content
Forsiden / Teknologi for de beste brukeropplevelsene

Teknologi for de beste brukeropplevelsene  

Teknologi- og digitalstrategien for Construction City setter brukeropplevelser i førersetet. Bygget utstyres med løsninger som forenkler hverdagen, gir verdifull innsikt, og sikrer en kostnadseffektiv og bærekraftig drift for leietakerne.

Construction City står klart i 2025, og samler bygg-, anlegg- og eiendomsbransjen under samme tak. Ambisjonen er å skape den ledende destinasjonen for verdiskapende samhandling; arenaen der konkurrenter, partnere, store og små selskaper, samt forskning- og utdanningsinstitusjoner møtes for å dele innsikt, samarbeide om prosjekter og styrke bransjens samlede konkurransekraft.

Hvordan komme seg til CC

Enestående brukeropplevelser

For For å lykkes må nettopp brukerne stå i førersetet for byggets digitale strategi.

– Få, om noen, har tidligere gjort et så grundig arbeid med å kartlegge behov, og utarbeide bruker- og tjenestereiser i et eiendomsprosjekt. Dette grundige forarbeidet skal hjelpe oss med å velge den rette teknologien for å skape de beste brukeropplevelsene, innleder Kristina Mordal som er teknologi og digitaliseringsansvarlig i Construction City.

Ansvaret fikk Mordal etter å ha stilt krav til bygget på vegne av OBOS som flytter inn i bygget sammen med AF Gruppen, Betonmast og Ellingard Gruppen.

– Vår tanke er at brukernes behov skal sette føringer, ikke begrensninger fra systemer eller leverandører, sier Mordal som har over 12 års erfaring fra teknologibransjen. 

​Teknologi for en attraktiv og friksjonsfri arbeidshverdag

Byggets digitalstrategi skal oppfylle fire ambisjoner:

  • Skape en attraktiv og friksjonsfri hverdag
  • Legge til rette for samhandling og delte ressurser
  • Ivareta fleksibilitet og bærekraft
  • Skape et datadrevet bygg med synergieffekter

Hun forteller at teknologien blir et viktig virkemiddel for å skape en sømløs arbeidshverdag. 

– Om lag 4500 mennesker vil arbeide i Construction City og i tillegg vil det være mange besøkende. Å skape de beste forutsetningene for at alle lykkes og trives, er det jeg finner mest givende. Vi har skisset opp hele 90 ulike bruker- og tjenestereiser i bygget – det sier noe om kompleksiteten og hvor sprikende behovene vil være. Alle hensyn skal ivaretas, fra leietakere til driftspersonell, leverandører, gjester, eiere, osv.

Teknologien blir et viktig virkemiddel for å skape en sømløs arbeidshverdag.

Digital tvilling skaper gevinster

Construction City bygget har ambisjon om å ha en komplett digital tvilling, en virtuell kopi av bygget, som oppdateres i sanntid.

– Den digitale tvillingen skaper gevinster på flere områder. Alt fra overvåkning av tekniske anlegg til å forutse fremtiden for å skape behovsbasert drift og vedlikehold, og muligheter for å teste hva-hvis scenarioer. 

Mordal forklarer at bygget vil hente inn enorme mengder data, men at hun anser at det på ingen måte er hensiktsmessig å installere flest mulige sensorer.

– Sensorikk må vedlikeholdes, og ofte er dataen løsrevet fra andre systemer, noe som gjør det både kostbart og vanskelig å hente ut gevinster. Derfor stiller vi krav om at ulike systemer skal snakke sammen og ha åpne tilganger. Det gjør at vi kan utnytte kraften i de systemene vi inkluderer. Det er lite bærekraftig og kostbart å dytte inn så mye teknologi som mulig – isteden ser vi helhetlig på bygget og behovene til brukerne, og tar valg som gir bygget og brukerne fleksibilitet og forutsetningen for å lykkes.

Teknologien skaper spennende muligheter knyttet til prediktiv og behovsstyrt drift og vedlikehold, noe som både reduserer kostnader og styrker byggets miljø- og bærekraftsprofil.

Leietakere får tilgang til byggets data – et tydelig konkurransefortrinn

All dataen som produseres i og av bygget, skal eies av bygget. Det betyr blant annet at leietakerne vil kunne hente ut verdifull innsikt for å skape nye løsninger, hente ut informasjon om hvordan ansatte bruker bygget, hvordan bygget driftes og innsikt knyttet til miljørapportering m.m. 

– Denne kunnskapen representerer helt klart et konkurransefortrinn for virksomhetene som flytter inn i Construction City, sier Mordal.

Hun forteller at kostnads- og energieffektiv drift er et viktig fokusområde. Blant annet får hvert eneste strømførende objekt i bygget en unik ID, noe som vil gjøre feilsøking og kontinuerlig optimalisering enklere. Teknologien skaper spennende muligheter knyttet til prediktiv og behovsstyrt drift og vedlikehold, noe som både reduserer kostnader og styrker byggets miljøfotavtrykk.

Det tas også sikte på å utvikle en brukervennlig app som styrker opplevelsen av arbeidsplassen. 

– Vi ser for oss at appen skal dekke mange behov og vil ha en rekke funksjoner. Det kan være alt fra å booke møterom og tjenester, styre lys og temperatur, bestille parkering og renhold, rapportere feil, lese nyheter knyttet til bygget, samt invitere gjester som får digitale adgangskort og kart som hjelper brukerne navigere rundt i det over 100.000 kvadratmeter store bygget, avslutter Mordal, og presiserer at appens funksjoner enda ikke er bestemt.