• Bli kjent med folka i klyngen

Møt Kristin fra Glava

Nord-Norges egne Pippi er ikke redd for en real utfordring i møte med det grønne skiftet! Møt Kristin fra Glava.

Published 11. mars 2024
Kristin glava bli kjent med folka

Kristin Rian, konseptutvikler i Glava

Hvem er du Kristin?

Jeg er det man kan omtale som en skikkelig allrounder, med bakgrunn fra hotell, bank, rekruttering og avis – og de siste årene byggebransjen. Jeg liker nye utfordringer og lever litt etter Pippi-strategien. «Det har jeg ikke gjort før, men det klarer jeg sikkert».

Jeg er født og oppvokst i Tromsø, men flyttet ganske tidlig til Østlandet. Dessverre har det resultert i at jeg høres ut som hvilken som helst annen Østlending, men det betyr ikke at jeg har glemt hvor jeg kommer fra. Sjel, hjerte og lynne er som en ekte Trømsøværing (dog en mer beskjeden variant).

Jeg begynte i Glava for et par år siden, og jobbet de første årene som arkitektrådgiver med fokus på lyd og akustikk. Nylig startet jeg i en stilling som konseptutvikler, der jeg på tvers av merkevarene Glava, Gyproc og Weber, jobber med hvordan vi i en tidlig-fase på prosjekter kan bidra med vår kompetanse, slik at vi sikrer gode, effektive og miljøvennlige løsninger. For oss er det viktig å være en sentral sparringspartner i både konsept- og rådgivningsfasen.

Derfor jobber vi mot eiendomsforvaltere, entreprenører, byggherrer, kommune, fylke og arkitekter for å dele av vår kompetanse og erfaring (og det er gratis!).

Fortell litt om hva dere i Glava gjør. Hva er "heispitsjen" deres?

Glava er en del av kompetanseselskapet, Saint-Gobain Group, sammen med merkevarene Gyproc og Weber. Selskapet har lang historie, erfaring og kunnskap fra bransjen. Gjennom mange år har vi lært oss å kjenne behovene som er i markedet, men også å utfordre og se nye muligheter. Derfor leverer vi bærekraftige løsninger som samfunnet trenger for å klare det grønne skiftet.

Felles for alle merkevarene våre er at vi skal ligge i front og drive bransjen fremover. I Glava jobber vi målretta for å stoppe sløsingen med dyrbar energi. Vi liker å si at et grønt hjem er gult på innsiden.

Bredden i det våretre selskapene driver med og produktene vi leverer er ganske unikt, og det er nettopp det som gjør oss til en av bransjenes ledende aktører og forhåpentligvis en spennende aktør å samarbeide med for andre i klyngen.

Skjer det noe spennende hos dere nå?

Alltid! Men skal jeg være litt mer konkret så har jeg lyst til å trekke frem tre ting:

  1. Gyproc Klima: Gyproc-fabrikken i Fredrikstad har sagt farvel til gass. Fabrikken drives nå med ren vannkraft, og er den første helelektriske gipsplatefabrikken i verden. Gipsplater fra Gyproc er det mest klimavennlige alternativet. Ikke bare sammenliknet med andre gipsplater, men også sammenlignet med andre byggematerialer. Det betyr at hvis man bruker gipsplater fra Gyproc kan man redusere Co2-avtrykk fra bygg, noe som betyr noe for klimaregnskapet til både eier, entreprenører og eiendomsbesittere.
  2. Himlinger: Som en som jobber mye med lyd og akustikk så brenner jeg litt ekstra for dette produktet. For oss er det å legge til rette for god lyd en viktig del av vårt samfunnsansvar. Bærekraft har også en sosial dimensjon. Sosial bærekraft handler bl.a. om gode arbeids- og læringsmiljøer, noe akustikk er en vesentlig del av. Det snakkes mye om universell utforming, men vi opplever at man har en tendens til å glemme lyd i den sammenheng. Det fokuseres gjerne på det man kan se og føle. Altfor mange blir diskriminert fordi lyden ikke blir tatt på alvor i offentlige bygg. Derfor jobber vi mye med hvordan man kan ivareta lydegenskaper samtidig som man utvikler et attraktivt design, slik at byggherrer, gårdeiere og næringslivet velger løsninger som tar hensyn til lyd og akustikk.
  3. Weber marine & offshore: Som navnet kanskje tilsier så er dette gulvløsninger rettet mot marine- og offshorekunder over hele verden. Helt konkret leverer vi lettvektløsninger som reduserer vekten på skip, slik at man bruker mindre drivstoff. I tillegg tilbyr vi support, opplæring og sertifisering av installatører.

Og til slutt, hvordan ønsker dere å samarbeide med andre i klyngen?

Construction City Cluster er en veldig spennende møtearena for bransjen, og i mine øyne en svært etterlengtet arena. Muligheten til å diskutere viktige bransjespørsmål, dele av hverandres erfaringer og ikke minst lære av dyktige kollegaer er noe jeg ser veldig frem til.

Som en stor og viktig aktør i bransjen er vi opptatt av det samfunnsansvaret som følger med. Rekruttering til bransjen er et eksempel på noe som bører oss alle. Selv om det akkurat nå er litt utfordrende tider i bransjen er det liten tvil om at behovet for fagfolk bare vil øke i årene som kommer.

Da er det viktig at vi som bransjen står sammen og bidrar til å gjøre det mer attraktivt å velge yrkesfag. Uten kvalifiserte fagfolk vil Norge stoppe opp.